חברת אדר (קו) הנדסה כמאות לתשתיות ובנייה פרטית

בלוג

אדר (קו) הנדסה » החשיבות של פיקוח בניה מקצועי

החשיבות של פיקוח בניה מקצועי

פיקוח בניה הוא מקצוע שעומד בפני עצמו ומטרתו להבטיח את הצלחת הפרויקט. אנשי מקצוע שעוברים הסמכה ייעודית בתחום של ניהול ופיקוח בניה יכולים ללוות את כל סוגי הפרויקטים ולחסוך עבור הלקוחות זמן וכסף. עם זאת, החשיבות של פיקוח בניה לא בהכרח מוכרת לכולם ויש גם בעלי בתים פרטיים שלא תמיד מבינים את המשמעות שלה לעומק.

קודם כל, מה שצריך לעשות על מנת להבין את החשיבות של פיקוח בניה הוא לדעת במה מדובר. הנושא של פיקוח בניה ובקרת איכות רחב מכפי שנהוג לחשוב, לכן הפרדה בין השירותים הניתנים על ידי אנשי המקצוע היא חלק בלתי נפרד מתהליך איסוף המידע וקבלת ההחלטות. בהמשך, כל שנותר הוא ללמוד עוד קצת על בקרת איכות כדי לבחור את אנשי המקצוע המתאימים לכל פרויקט.

מהו ניהול ופיקוח בניה?

החשיבות של פיקוח בניה קשורה לאופן שבו מבצעים את השירותים הללו בשטח. מפקח בניה צריך לדאוג לשיתוף פעולה בין הקבלן ואנשי המקצוע, לוודא שנותני השירותים עומדים בלוח הזמנים ולפקח גם על העמידה במסגרת התקציב. למרות שהלקוח הוא זה שמתווה את אופי הפרויקט וכמובן גם משלם עליו, אין לו את הידע והניסיון שיש לאדם שעוסק בתחום הספציפי של פיקות בניה.

במילים אחרות, פיקוח בניה ובקרת איכות מבוצעים מטעם הלקוח וכחלק בלתי נפרד מהפרויקט שאותו הוא מתבקש ליישם. מפקח בניה מגיע ראשון לאתר הבניה והוא זה שנשאר בקשר עם הלקוח על מנת לעדכן אותו לגבי התפתחויות. במידה ויש למשל עיכובים בפרויקט או שלא ברור כיצד להביא לידי ביטוי חזון מסוים של הלקוח, המפקח יוצא לשטח ובודק את האפשרויות שעל הפרק.

מלבד האמור לעיל, צריך לזכור את החשיבות של פיקוח בניה גם בהקשר רחב יותר. כאן משווים בין שירותי פיקוח בניה ובקרת איכות ללקוחות פרטיים ובין אלו שנעשים עבור יזמים או עיריות. כאשר אדם פרטי יוצר קשר עם מפקח בניה, חשובה לו בקרת האיכות כי לו בעצמו אין את הכלים לעשות זאת לבד.

החשיבות של פיקוח בניה בעידן הנוכחי

שירותי ניהול ופיקוח בניה תמיד היו חלק מענף הנדל"ן אך נדמה שכיום יש להם חשיבות מיוחדת. הסיבה לכך קשורה לעלייה במחירי הנדלן ולאופן שבו יזמים וגם בעלי בתים פרטיים בוחרים להתמודד איתם. אם למשל אדם פרטי רוכש שטח ומעוניין לבנות עליו בית, יש לו תקציב קבוע שקשה עד בלתי אפשרי לחרוג ממנו. מצד שני, אותם בעלי בתים ונכסים לא בהכרח יודעים לפקח על העבודה של הקבלן או לוודא שהיא עומדת בקנה אחד עם התכניות המקוריות של הפרויקט.

מהאמור לעיל אפשר להבין את החשיבות של פיקוח בניה בעידן הנוכחי. למרות ששירותי בקרת איכות ניתנים בנפרד ומתומחרים אחרת מהפרויקט, הם חשובים מאוד לעמידה בתוך מסגרת התקציב ולחיסכון בהוצאות. בעזרת פיקוח בניה ניתן לוודא את איכות הביצוע בשטח ובמידת הצורך לבצע התאמות ושינויים. אם מפקח בניה מגלה למשל שחומרי הגלם שבהם משתמש הקבלן לא עולים בקנה אחד עם הצרכים של הלקוח, הוא יכול למנוע את המשך העבודה ולדרוש ביצוע של התאמות מסוימות כך שהפרויקט בסופו של דבר יעמוד ביעד.

לסיכום, פיקוח בניה הוא שירות שמבוצע על ידי אנשי מקצוע במטרה לוודא עמידה ביעדים של פרויקטים בענף הנדל"ן. זהו שירות חשוב שכולל בתוכו גם בקרת איכות וייצוג של הלקוח מול הקבלן כדי למנוע בזבוז זמן ועל מנת להבטיח את הצלחת הפרויקט.

אולי יעניין אתכם גם: ניהול ופיקוח פרויקטים בבניה I ניהול בניה

רוצים לדעת עוד?

מלאו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם